ראשי / News / ההתמודדות שלנו עם אתגרי הקורונה

ההתמודדות שלנו עם אתגרי הקורונה

ההתמודדות שלנו עם אתגרי הקורונה

היערכות למשבר – תכניות חדשניות ושינויים במתן השירותים

מגפת הקורונה והשלכותיה, הציבו בפנינו כיחידים וכחברה אתגרים רבים – כלכליים, חברתיים ופסיכולוגיים. ידוע כי תסמינים של חרדה ודיכאון עשויים להחמיר עקב הצורך בריחוק פיזי ובידוד.

בנוסף, הבידוד חברתי פגע בשגרת חייהם של המתמודדים והקשה מאוד על תהליך השיקום שלהם.

כתגובה, אנו באנוש התאמנו את שירותי השיקום למציאות המשתנה ואנו ממשיכים להעניק שירותים למתמודדי נפש בכל הארץ במתכונת מיוחדת, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, תוך הקפדה על מילוי ההוראות ושמירה על בריאות הצוות והמתמודדים – הן על ידי פעילות מקוונת והן פנים-מול-פנים במקרה הצורך תוך הצטיידות בציוד מגן ושמירה על היגיינה.

כמענה למציאות החדשה בחודשיים האחרונים, יצרנו מספר שינויים בכדי להתאים את פעילותינו למצב החדש:

תכנית חירום וחוסן לצוות

תכנית הכוללת הנחיות להתמודדות עם שגרת פעילות החירום המתעדכנת עבור צוות העמותה במטה ובשטח. במטרה לתת מענה לעובדים הנתקלים בקשיים אישיים ומקצועיים עקב המציאות בצל משבר הקורונה. סקר פנים-ארגוני שערכנו, הראה כי עובדי העמותה מרגישים בעלי משמעות בעת מילוי תפקידם בתקופה זו.

יצירת תכניות עבודה חדשות לשירותי השיקום בקהילה:

מערך הדיור הנתמך – נעשו התאמות המאפשרות לנו לספק שירותי שיקום, תיאום טיפול וסיוע הן באופן מקוון והן פנים מול פנים. גיוס ציוד מגן והיגיינה, תרופות ומזון עבור המתמודדים. הצלחנו לגייס ציוד טכנולוגי כגון מחשבים וטלפונים ניידים כדי לאפשר המשך פעילות מרחוק בעת הצורך.

מערך המרכזים החברתיים – פיתחנו ויישמנו פעילות מקוונת במרכזים החברתיים הכוללות תכני העשרה ופנאי כגון: הרצאות, ספורט ותזונה נכונה, סיורים וירטואליים במוזיאונים ועוד, לצד רכישת ידע, פיתוח יכולות חברתיות ויצירת תחושת שייכות בקרב המשתתפים. בנוסף, אנו מספקים תיאום טיפול, שיחות אישיות ותכנית שיקום מותאמת למקבל השירות לעבר תפקוד חברתי טוב יותר בהתאם לצרכיו וסוג המגבלה הפסיכיאטרית עימה הוא מתמודד.

מילם: מרכזי ייעוץ למשפחות – אנו ממשיכים להפעיל ייעוץ אישי וקבוצתי, סדנאות והרצאות בנושאי בריאות הנפש באופן מקוון ב-Zoom. בנוסף, פתחנו מספר קבוצות טיפול ותמיכה חדשות הנגישות כעת לכל רחבי הארץ לרבות הפריפריה באופן מקוון. אנו מפעילים שירותי ייעוץ טלפוניים או בווידאו דרך גישות חדשניות ופורצות דרך כמו למשל טיפול הורים-אחים, קבוצות תמיכה לאוכלוסיות רב-לשוניות (באמהרית, רוסית, ערבית ואנגלית).

מרכז הדספייס לצעירים – מרכז התערבות מקצועי-טיפולי ומניעה מוקדמת לצעירים בני 12-25 החווים משבר נפשי והוריהם. מפגשי הטיפול ממשיכים באופן מקוון דרך זום ושיחות טלפון. בימים אלה אנו מפתחים מערכת דיגיטלית שתאפשר למרכזי headspace בישראל לפעול באופן עקבי ויעיל בהתאם לנסיבות שנוצרו עקב משבר הקורונה. שירותי המרכז כוללים: קבוצות תמיכה להורים ולצעירים, הדרכת הורים, טיפול קבוצתי או פרטני, תיאום והכוונה אל מול גורמי טיפול אחרים. כמו כן, הוקמו קבוצות ייעודיות להתמודדות עם המשבר ברוסית ובאנגלית בהתאם לביקוש הגובר.

קווי תמיכה

בשגרה, אנוש מפעילה מרכז מידע טלפוני ומקוון עבור אנשים הזקוקים להכוונה בתחום שירותי בריאות הנפש. בזמן המשבר פתחנו שני קווי תמיכה ייעודיים נוספים: הראשון למתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית ובני משפחותיהם, והשני עבור צעירים בני 12-25 העומדים לפני משבר נפשי.

פיתוח תחום ידע מניסיון חיים בעמותה

ההשקעה בתכנית ארצית ל”למידת עמיתים” מניסיון חיים (המבוססת ונתמכת על ידי תכנית Upside העולמית), אשר הותאמה לאון-ליין בעקבות המשבר. התכנית נועדה לאפשר מרחב בטוח ללמידה מניסיון חיים של עובדים אשר חוו משבר נפשי/מתמודדים עם מגבלה פסיכיאטרית. קבוצות הנחייה-למידה אלו נקראות “ביחד”, בהן אנו מכשירים עובדי אנוש יחד עם עובדי עמותות בריאות הנפש נוספות להנחות קבוצות עמיתים דומות ולחלוק ידע וניסיון.

קידום מדיניות

 שיפור מעמדם של מתמודדי נפש דרך פעילות בארץ ובזירה הבינלאומית. עיצוב מדיניות וחקיקה דרך השתתפות בדיונים פרלמנטריים, שולחנות עגולים בין מגזריים (עסקי, ציבורי וחברתי) ושיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים, ארגונים בינלאומיים ושותפים להסברה בנושא בריאות הנפש.

הרמת כוסית לפסח 2020

שחקן הכדורסל-עידו קוז’יקרו בהרצאת השראה למתמודדים                                                

תאריך: