ד"ר הלה הדס בעיתון הארץ

שתפו

"בישראל חיים למעלה מ- 250,000 איש המתמודדים עם מגבלה נפשית ומהווים את קבוצת הנכים הגדולה ביותר במדינה. הנתונים מראים כי אחד מכל ארבעה אנשים יחווה משבר נפשי במהלך חייו, אז איך ייתכן שפחות מ1% מתקציב הבריאות מופנה לבריאות הנפש?"

זה בנפשנו – בריאות הנפש בראי העתיד
ד"ר הלה הדס- מנכ"לית אנוש- העמותה הישראלית לבריאות הנפש

הקורונה ובריאות הנפש
משבר הקורונה מהווה ציון דרך באופן בו נגע תחום בריאות הנפש בחייהם של אנשים רבים שהיו בבידוד, איבדו את מקום עבודתם והתמודדו עם גורמים שהובילו אותם למצבי דחק המאיימים על מצבם הנפשי. עבורנו, המקדמים את תחום בריאות הנפש מזה שנים, המשבר מדגיש עד כמה מתחייבת פעילות דחופה לשיפור ולשינויי עומק בתחום בריאות הנפש ולהשקעת משאבים כלכליים משמעותיים לאספקת מענים הולמים ומניעת משבר בריאות נפש לאומי.

הזכות לבריאות נפשית
הזכות לבריאות מוכרת לרוב בהיבט הבריאות הפיזית, אולם היא כוללת בתוכה גם את הזכות לבריאות נפשית. בריאות הנפש חוצה תחומים ומושפעת מהיבטים רבים בחיינו – פיזי, כלכלי, סביבתי ותעסוקתי. היא מושפעת מתחושת שייכות ומהשתתפות פעילה בחברה, מחיי חברה ופנאי ומתבטאת בצורות שונות.
עם זאת, לאורך השנים וברוב המדינות ההשקעה במערכות בריאות הנפש מועטה ביותר ועומדת על פחות מ2% מתקציב הבריאות, ובישראל ההשקעה אף נמוכה יותר והחלק היחסי של תקציב בריאות הנפש עומד על פחות מחצי מהממוצע בעולם המערבי.
בעבר, נתפסה בריאות הנפש כתחום המצוי בידיהם של אנשי הרפואה והפסיכיאטריה. אולם עם השנים והתפתחות המחקר התגלה כי דווקא שירותים תומכים בקהילה, מניעה מוקדמת של פגיעה נפשית וחלופות לאשפוז פסיכיאטרי מצליחים לשפר פי כמה את מצבם של אנשים ואת שילובם כחלק בלתי נפרד מהקהילה.

תופעת הדלתות המסתובבות
1 מכל 5 מהמשוחררים ממוסד פסיכיאטרי שב לאשפוז בתוך חודש.
53% מהמשוחררים חוזרים לאשפוז תוך שנה.
הנתונים מלמדים על תופעה הולכת וגוברת של אשפוזים חוזרים המכונה "דלתת מסתובבות".
החוויה של אשפוז פסיכיאטרי היא לא פשוטה עבור המתמודד ובני משפחתו והעובדה שאנשים עוברים אותה שוב ושוב חייבת להעלות שאלות לגבי המענים שמקבלים אותם מתמודדים מרגע שהם יוצאים מדלתות המוסד הפסיכיאטרי.

אנוש – עם הפנים לעתיד
לאורך השנים התמקדנו באנוש בפיתוח שירותי שיקום ומענים הוליסטיים בקהילה בתחומי חיים שונים (תעסוקה, דיור, משפחות וחברה ופנאי). ראינו כיצד המודעות הציבורית לתחום ולסטיגמה הכרוכה בו משתנה, והבנו שכדי לקדם מדיניות אנחנו צריכים להיות חוד החנית בפיתוח שירותים חדשניים פורצי דרך, ולהסיר חסמים למיצוי זכויות עבור אוכלוסיות רבות.
הנה כמה דוגמאות להרחבת המענים לטובת תמיכה נפשית, מניעה מוקדמת וחלופות אשפוז:

הדספייס – מחקרים מראים שהתערבות מוקדמת וטיפול נקודתי וקצר מועד בבעיות המתעוררות בקרב צעירים, מונעת התפרצות של מחלות נפש בעתיד. מרכזי הדספייס לטיפול קצר מועד נבנו והותאמו במיוחד כדי לתת מענה לבני נוער וצעירים. המרכזים, שהוקמו בהשראת מרכזי הטיפול באוסטרליה, מהווים מקום מפגש ייחודי וידידותי ונותנים שירותי מניעה מוקדמת ותמיכה.

בית מאזן – עד לאחרונה, לאנשים שחוו משבר נפשי או התקף פסיכוטי היתה אפשרות אחת: אשפוז בבית חולים פסיכיאטרי – חוויה לא פשוטה שעבור חלק מהמטופלים יכולה להחוות כטראומטית. כחלק מההבנה שאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי כיום לא מתאים לכל אדם החווה משבר נפשי, הוקם הבית המאזו המהווה חלופה לאשפוז פסיכיאטרי. הבית נמצא בקהילה ומשפר באופן ניכר את מצבו של האדם לעומת אשפוז פסיכיאטרי.

נויגייט – צעירים שחווים משבר פסיכוטי ראשון חשים קושי ובלבול וזקוקים לסיוע כדי להחזיר את חייהם למסלול. תכנית נויגייט הוקמה כדי לסייע להם להתמודד עם הקושי ולשפר את יכולתם לעבוד, ללמוד, לקדם שאיפות אישיות ולקיים קשרים מספקים.
בעשור הקרוב אני מקווה שנצליח להיות הארגון המקצועי ביותר בתחום שמסייע לכל רבדי החברה הישראלית – לכל הדתות, בכל הגילים ובכל השפות. לקדם שירות מותאם אישית על כל היבטיו. להעמיק את הפעולות והפתרונות למען אנשים בשלבים ראשונים של המחלה, ליצור מענים שיאפשרו חזרה מלאה לחיים משמעותיים בשלבים מוקדמים. לבסס שיתופי פעולה עם ארגונים דומים ושונים, כדי להגדיל את מגוון האפשרויות ולייעל את השימוש במשאבים למען המטרה.
תחום בריאות הנפש סובל מסטיגמה גלובלית, שנובעת מטבעה של המגבלה, מפחד ומחוסר ידיעה של הציבור, ועל כן יש עוד מסע ארוך ומורכב לשיפור ביחסה של המדינה לתחום זה.
יש לפעול ולקדם את השיח הציבורי על מחלות נפש, לעודד יותר סובלנות של החברה ולהקצות יותר משאבים לתחום ולהשקעה בתשתיות מתקדמות במערכות בריאות הנפש.
השקעה ארוכת טווח במערכות למניעה מוקדמת, טיפול ושיקום בקהילה יצמצמו בטווח הארוך את המשאבים המושקעים בהפעלת וניהול בתי חולים פסיכיאטרים ומוסדות ויאפשרו לאנשים ולבני משפחותיהם לחיות חיים מלאי משמעות.

כי בריאות הנפש – היא הסיפור של כולנו!

לכתבת המקור

עוד באותו עניין

תפריט