ראשי / Blog / יוגה להתמודדות נפשית

יוגה להתמודדות נפשית

יוגה להתמודדות נפשית

מאת: אלעד גולדמן

עו”ס ומורה ליוגה במועדון ‘מיינד אנד פיטנס

בעשור וחצי האחרונים הקדשתי מירב מאמציי לשני דברים מרכזיים בחיי: האחד הוא תרגול ולימוד יוגה והשני הוא עבודה עם אוכלוסיית נפגעי הנפש. באופן טבעי, עם השנים, שני התחומים הללו נטמעו האחד בשני. היום אני עוסק בשיקום וטיפול בנפגעי הנפש באמצעות תרגול יוגה. תרגול היוגה בפירושו הרחב אינו תרגול פיזי בלבד, אלא מייצג תפיסת עולם ודרך חיים. היוגה מאפשרת התבוננות שונה ומיוחדת על האתגרים הנפשיים בחיים.

במהלך עבודתי כעובד סוציאלי בשיקום למדתי על המפגש הקשה שחווים נפגעי הנפש עם המערכת הפסיכיאטרית. חלק גדול ממתמודדים דיווחו בפני על אינטראקציה לא נוחה ונעימה הן עם המערכת הפסיכיאטרית והן עם המערכת השיקומית. המתמודדים, כך עולה מעדותם, מייצרים תפיסות שליליות עצמיות של האדם על עצמו ויכולותיו (מה שמכונה בעגה מקצועית כ’סטיגמה עצמית’) בעקבות כך . משהו בתהליך האבחון וההתמודדות שאחרי דוחף אותם לאבד כמעט לחלוטין אמונה בעצמם וביכולתם. הכרתי אנשים שעשו דברים אדירים ומאוד משמעותיים בחייהם טרם פרוץ המחלה, מתחילים להאמין שאין ביכולתם לעשות דבר בחייהם לאחר מכן. אמונה קשה ומוטעית. נקודת השינוי המשמעותית הייתה הבנת המקום החשוב של האמונה בשינוי מציאות החיים. מאוחר יותר נחשפתי לגישת ההחלמה בבריאות הנפש, שם הדגש הוא על מושג ה’תקווה’. אני מעדיף לכנות זאת כ’אמונה’.

לפני מספר שנים נתקלתי בספר שנכתב על ידי מורה ליוגה[1], מנהל מרכז לרפואה אלנטרנטיבית באוניברטיסת קליפורניה. אותו מורה, שהחל את הקרירה שלו כחוקר מדעי, חידש והפך את תרגול היוגה לפרוטוקולים טיפוליים למצבי נפש קשים, כגון: הפרעה כפייתית, סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה ואף הפרעות אישיות. התגלית הפכה להשראה בעבודתי בעולם השיקום ויוגה הפכה עבורי לכלי להחזרת האמונה למתמודד.

במשך שנים רבות השתמשתי ביוגה גם במסגרת עבודתי במסגרות השיקומיות, אך עיקר העבודה עם היוגה היה באופן עצמאי. דרך העבודה המועדפת עלי היא פרטנית, כלומר מול אדם אחד בפגישה. עם זאת, במסגרות שיקומיות שונות הדרכתי פעמים רבות במסגרת קבוצתית. בשנתיים האחרונות אני מדריך קבוצת יוגה במסגרת מועדון חברתי של אנוש (Mind & Fitness) בתל אביב. למרות השונות בין עבודה פרטנית לקבוצתית (פחות יחס אישי), העקרונות בעבודתי עדיין נשמרים ואפרט מעט עליהם:

תהליך העבודה עם היוגה כולל שלושה שלבים: בתחילה אני עורך שיחת הכרות קצרה, המתרחשת בתחילת המפגש, על מנת להבין את מצבו של האדם שיושב מולי ברגע זה. השלב השני הוא התייחסות למצבים, אתגרים ותפיסות מנקודת המבט של היוגה. השלב השלישי הוא התרגול. לתרגול ביוגה מקום מרכזי ומשמעותי במיוחד. התרגול הוא הכוח המאפשר לשנות את התפיסה, לעשות את שלא ניתן לעשות, לצבור כוח וחיוניות שמאפשרים לשנות את שהיה נראה כבלתי ניתן לשינוי. בתחילת כל שיעור אני מקיים דו שיח עם המתרגלים. זה מאפשר להם למצב את החוויה האישית שהם מקבלים מהתרגול בקונטקס שונה. שלושת החלקים תלויים ומזינים זה את זה. ללא כל אחד מהם, על פי ניסיוני, העבודה פחות אפקטיבית.

לאנשים המתמודדים עם מצבים נפשיים ישנו צורך עז פעמים רבות לפרוק את אשר על ליבם בשל העומס הרגשי הרב שחיי היומיום שלהם מציבים בפניהם. במקביל יש להם צורך לקבל לגיטימציה לחוויות שלהם, כמו לכולנו. אני משתמש בתפיסה של היוגה על מנת ליצור מרחב קבלה מוחלט וזוית מבט שונה על החיים. נפגעי הנפש מרגישים תדיר שהחוויה שלהם אינה לגיטימית ולעיתים סוטה מהמקובל. בשל תחושת חוסר הלגיטימציה, הופכת ההתבוננות העצמית אט אט לשלילית. מבחינת תפיסת היוגה, אין זה כך! שיח שבועי קבוע המסתכל על החוויה הנפשית האישית בצורה שונה, המציבה את מצבו של האדם באור חיובי, עוזרת לבנייה מחדש של הערך העצמי ולהתמודדות היומיומית. על פי תפיסת היוגה, מאניה, פסיכוזה ושאר הפרעות למיניהן, לא ממתוגות בצורה שלילית. אנחנו משתמשים בעבודה בחוויה הנפשית של האדם ככלי לעבודה. בעוד מקובל לעודד את האדם להתעלם או להתגבר על ההפרעה, בעבודה באמצעות היוגה הן משמשות כלי מרכזי להבנה והתמודדות. התרגול עצמו כולל מספר אלמנטים, הרפייה, תרגילי נשימה, תרגילים פיזיים ומדיטציה. לא אפרט אודות התרגול עצמו, מילארדי מילים כבר נכתבו על תרגול היוגה הפיזית. אני מלמד איך לרתום את התרגול להתמודדות עם מצבים בחיי היומיום. ישנו שימוש בטכניקות גם כתרגול על בסיס יומי וגם ככלים להתמודדות עם מצבים לא נעימים, כהתקפי חרדה, בעיות שינה ואפילו כאבי גב.

הייחוד של העבודה הפיזית ביוגה, הוא הקונטקסט שבו היא מתבצעת. ישנה רתימה של העבודה הגופנית, לעבודה מנטלית. העבודה המנטלית היא המהות בעבודה עם היוגה. אחת הבעיות האנושיות הבסיסיות על פי היוגה היא החשיבה, או העיסוק המוגזם בחשיבה. ישנה עבודה לא מבוטלת בהתמודדות עם דפוסי חשיבה, באמצעות למידה שיטתית של התבוננות בגוף. האדם לומד להתמודד עם הרגשות הקשים והתופעות הנפשיות הקשות באמצעות התבוננות בגוף, ולא להחריפן על ידי עיסוק מוגזם בחשיבה. מתוך התבוננות במציאות הגוף ישנו שיפור משמעותי במצב הנפשי ויכולות התמודדות עם מצבים נפשיים קשים.

[1] Kundalini Yoga: Meditation for Complex Psychiatric Disorders.
תאריך: | מאת: valigar