ראשי / Blog / דיכאון חורף

דיכאון חורף

דיכאון חורף

דיכאון עונתי או דיכאון חורף  הידוע גם בשמו, “הפרעה רגשית עונתית”  – הוא דיכאון המופיע בעיקר בעונת החורף.

אנשים מוגדרים כלוקים בהפרעה זו, אם לקו בה במהלך השנתיים הקודמות לאירוע, ובתנאי  – שהדיכאונות חלפו בתקופת האביב ונשללו אירועי דיכאון שאינם עונתיים. מחקרים מראים כי קיים קשר בין אור לבין מצב הרוח, והוא מושפע לרעה משעות חושך ארוכות וחשיפה פחותה לאור השמש.

כמאה אלף ישראלים לוקים בדיכאון מסוג זה מדי שנה, ההפרעה נפוצה יותר אצל אנשים צעירים בשנות העשרים לחייהם ותסמיניה הם: דכדוך ותחושת ריקנות במהלך החורף,  חוסר חשק כללי וירידה בחשק המיני, שינה מרובה שמשאירה אותך עייף וחסר אנרגיה, תאבון מוגבר במיוחד לפחמימות ונטייה לצריכת מאכלים מתוקים.  

איך נתמודד עם דיכאון החורף?

  • חשיפה לאור חזק –הטיפול שהוכח כיעיל ביותר הוא תרפיית אור (פוטו-תרפיה), שבה מבלים החולים שעה אחת ביום, בבוקר, בחדר מואר שבו מנורה מיוחדת המפיצה אור לבן בעוצמה גבוהה. חשיפה זו מיועדת להפחית את הפיכת הסרטונין למלטונין המדכדך.
  • פעילות פיזית מגבירה את רמת הסרטונין במוח –פעילות ספורטיבית כמו צעידה באוויר החופשי, במיוחד על שפת הים או באוויר הרים צלול, יכולה לדמות תנאים של ימים שמחים יותר.
  • מתוק הוא טעם החיים אבל… כולנו יודעים ששוקולד או עוגה יכולים לנחם אותנו ולגרום לנו לשמחה מידית. מתוקים עושים זאת כי הם גורמים לעלייה חדה ברמות הסוכר והסרטונין במוח. עלייה מידית שכזו גוררת אחריה ירידה חדה, כך שתוך זמן קצר נרגיש תאווה נוספת למתוק, יחד עם נפילה במצב הרוח.
  • פחמימות מורכבות –בימים קרים מומלץ לעבור לתזונה עשירה בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים השומרים על רמת סוכר וסרטונין יציבות בדם. יש לגבות את התזונה בתוספים כמו אבץ, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין  D בהמלצת נטורופת.
  • יש לי יום יום דג –התברר שבאיסלנד, שם החורף קשה במיוחד, יש שכיחות נמוכה של “דיכאון חורף” בהשוואה לארצות סקנדינביה, שם החורף פחות קשה יחסית. הסיבה היא אכילת דגים מרובה באיסלנד.

 לסיכום, חשוב לזכור שאתם לא לבד: אם אתם מרגישים מעט מדוכאים בחורף, אפילו אם מדובר בחורף ישראלי קל בלי שלג ובלי סופות ברד, סימן שאתם זקוקים לצאת ממנו בעזרת הפתרונות שהצגנו בפניכם. אין סיבה להסתגר בבית, להשמין, לסבול ממחשבות דיכאוניות ולרחם על עצמכם. המשיכו להתנהג כרגיל, להיחשף לאור

 

מודעות זאת התחלת ההתמודדות- שתפו

תאריך: | מאת: tali ballas